Annonsskrivning i rekrytering - Som vi frågar, får vi svar - 7 tips

Annonsering vid rekrytering - 7 punkter du bör tänka på vid annonser i rekrytering.
Dina krav speglar kompetensen och erfarenheten på kandidaten du söker. Se till att den matchar med minimum och se till att den även matchar den lön du tänker erbjuda. Du får inte en 100 000/månad kandidat för35 000kr, hur mycket du än försöker spela annonslotto. Däremot missar du en massa kandidater i just 35 000kr spannet. Genom att ha en lång kravlista missar du även en extra stor portion kvinnor eftersom de statistiskt mer sällan söker jobb där de inte uppnår kravlistan till fullo.
annonsskrivningtips2
annonsskrivningtips3
annonsskrivningtips4
Annonsen bör ligga ute ca. 10 dagar eller två helger som en f.d. kollega uttryckte det.Har du inte fått tillräckligt med svar efter första helgen så ge dig ut och leta upp kandidater eller öka på annonseringen. Ingen seriös kandidat vill söka ett jobb som har 2 månaders annonstid. Är någon ute och söker jobb missar ni de bästa kandidaterna. Direkt oseriöst att ha längre annonsering än två veckor. Jobba aktivt under denna tid med annonserna, så att du har bra kandidater att kontakta.
annonsskrivningtips6
Nej ni vinner inget på att annonsera för en rimlig kostnad på eran samarbetspartners webbsida. Inte heller vill ni att era sociala media-annonser ska gå till annonsen på rekryteringsföretagets hemsida, då kan de betala en del av annonseringen. Tidning i all ära, annonserar själv i tidning, men inte när det gäller att söka kandidater. Facebook, LinkedIn, Blocket jobb och i vissa specifika fall arbetsförmedlingen (platsbanken). Se till att prova många olika varianter.Testa 5 olika annonser i sociala medier, blir ju inte dyrare för att man provar fler och byter.