• LOGIN
  • Du har inga produkter i varukorgen.

1. Använd rätt term. Kunder eller klienter kan användas externt i vissa branscher men internt refererar vi till dem som ”gäster”, för de är våra gäster, och vi är deras värd. Vi är alltid glada att de kommer till just oss med att finna lösningar till deras nuvarande behov eller problem.

2. Förutse behoven. Det handlar om att vara trevlig, förstående och behandla alla på ett bra sätt + att förutse behoven. En bra säljare eller account manager vet vad och när en kund behöver en lösning på ett behov – ofta innan kunden själv vet att de har ett behov. Lägg tid på att analysera kundernas behov, det lönar sig att vara steget före och bli någon som er kund kan rådfråga och samarbeta med och få en 2-vägs kommunikation med. Inte bara handla från er, utan samarbeta.

3. Behandla alla som din bästa storkund. Det finns bara en chef, kunden. En kund kan både vara en bra kund och ambassadör eller så kan en enda kund som är missnöjd förstöra allt från lite grann till hela företagets rykte. Det betyder i slutändan nuvarande inkomster, framtida inkomster och arbetstillfällen.

4. Transparenta omedelbara åtgärder och lösningar. Inte skylla på annan leverantör eller intern avdelning, visa på att du har handlat i fråga om det din kund är missnöjd med. Saker kan gå sönder, ett missförstånd händer lätt och alla relationer sätts ibland på prov. Se till att förutom att vara trevlig och hålla din kund i handen genom processen, handla. Kunden vill se att du handlar och informerar. I vissa fall är tala silver och handla guld.

För att sammanfatta dessa punkter, en bra gästupplevelse är inte en avdelning, det är alla i en organisations arbetsbeskrivning. Både mot kunder och varandra. Henry Ford skall ha sagt: ”Ett företag som är fullkomligt hängivet till att ge bra service kommer bara att ha en oro över vinsten. Den kommer att vara pinsamt stor. ”

9 av 10 Kunder kommer att byta till konkurrenten om du inte behandlar dem väl

Om Pål:

Pål Burman, tidigare vd för Proactive Gaming som växte med 3500 % på tre år, har haft en innehållsrik karriär med allt från Handels och journalistik till näringsliv och organisations- Sverige.

Han var tidigare försäljningschef för TT och tog en dåvarande konkursmässig organisation till en av de friskaste organisationerna du kan hitta idag.

Hans karriär är lång och gedigen och han har även varit vd på fairshopping där han studerat mötet mellan 1600 företag och hundratusentals kunder under tre år.

Pål är näringslivstoppen som fick en stroke och valde att hjälpa andra företag efter sitt tillfrisknande. Både före och efter sin stroke har Pål alltid haft en inkluderande filosofi och bemötande och relationer som sitt mantra. Det är inte organisationer som skapar en hållbar situation och en växande kurva, det är individer i organisationen.

Detta uppdrag visas som en 1-dags kurs enligt kursplanen. Självklart skräddarsyr vi kursen eller uppdraget och längden på uppdraget enligt era behov och vi kan ta bort vissa moment eller ha mer fördjupande insatser inom utvalda områden.

Kursplan

Dag 1 f.m.:
Introduktion 00:00:00
Syftet med kundbemötande 00:00:00
Förväntningar 00:00:00
Positiva resultat – Externt 00:00:00
Positiva resultat – Internt 00:00:00
Att lyssna aktivt 00:00:00
Kundkommunikation 00:00:00
Dag 1 e.m.:
Kundförsäljning 00:00:00
Kundsupport 00:00:00
Situationsanpassad dialog 00:00:00
Skapa checklista – kundbemötande 00:00:00
Uppföljning 00:00:00
Diplom 00:00:00
Avslutning 00:00:00
X